Sprawdzian dla klas pierwszych (PP)
Astronomia (I część)
Zadanie 1.
Winda porusza się w
dół z przyspieszeniem 4 m/s2 . W windzie stoi chłopiec o masie 35 kg .
a) wykonaj rysunek przyspieszenia windy i sił działających
na chłopca
b) oblicz ciężar chłopca w stojącej windzie
d) wyznacz siłę, jaka działa
na chłopca, gdy winda porusza się w dół
Zadanie 2.
Określ prędkości
kosmiczne dla sondy kosmicznej, która ma opuścić Tytana (księżyc Saturna), którego
masa wynosi 1,345×1023kg, a jego średnica 5150 km.
(przyjmij stałą grawitacji 6,67×10-11Nm2/kg2)
a) I prędkość kosmiczna:
b) II prędkość
kosmiczna
Zadanie 3.
Tytan obiega Saturn
w odległości
1 222 tys. km. Jaki jest okres jego obiegu wokół Saturna ? 1 AU =
150 mln km. Wynik podaj w dniach.
TEORIA
1. Loty kosmiczne
Wyznacz równanie na pierwszą prędkość kosmiczną dla Ziemi oraz oblicz jej wartość.
Jak możesz wyznaczyć pierwszą prędkość kosmiczną dla dowolnej planety?
Jak możesz wyznaczyć prędkość satelity krążącego na danej wysokości nad powierzchnią Ziemi?
Co wiesz na temat lotów kosmicznych?
Podaj zastosowania sztucznych satelitów.
Co oznacza pojęcie „druga” oraz „trzecia” prędkość kosmiczna?
Jak można wyznaczyć II prędkość kosmiczną dla Ziemi? Ile ona wynosi?
2. Trzecie prawo Keplera
Podaj treść I oraz II prawa Keplera. Objaśnij je.
W jaki sposób możliwe jest zachowanie stałego położenia satelity względem powierzchni Ziemi?
Podaj treść i równanie III prawa Keplera.
Podaj zastosowania III prawa Keplera. Co można wyznaczyć przy jego zastosowaniu?
Przedstaw na rysunku eliptyczną orbitę planety z uwzględnieniem położenia Słońca.
Wyjaśnij pojęcie „satelita geostacjonarny”.
3. Ciężar i nieważkość
Wyjaśnij, w jakich warunkach powstają przeciążenie, niedociążenie i nieważkość. Podaj przykłady.
Jak można w windzie poruszającej z przyspieszeniem w górę lub w dół wyjaśnić przeciążenie i niedociążenie. Jaki jest to układ?
Wyjaśnij przyczynę nieważkości w statku kosmicznym.
Jak zmienia się ciężar, a jak masa podczas przeciążenia i niedociążenia?
Fizyka atomowa (II część)
Zadanie 1
TEORIA
1. Loty kosmiczne
Wyznacz równanie na pierwszą prędkość kosmiczną dla Ziemi oraz oblicz jej wartość.
Wyznacz równanie na pierwszą prędkość kosmiczną dla Ziemi oraz oblicz jej wartość.
Jak możesz wyznaczyć pierwszą prędkość kosmiczną dla dowolnej planety?
Jak możesz wyznaczyć prędkość satelity krążącego na danej wysokości nad powierzchnią Ziemi?
Co wiesz na temat lotów kosmicznych?
Podaj zastosowania sztucznych satelitów.
Co oznacza pojęcie „druga” oraz „trzecia” prędkość kosmiczna?
Jak można wyznaczyć II prędkość kosmiczną dla Ziemi? Ile ona wynosi?
2. Trzecie prawo Keplera
Podaj treść I oraz II prawa Keplera. Objaśnij je.
Podaj treść I oraz II prawa Keplera. Objaśnij je.
W jaki sposób możliwe jest zachowanie stałego położenia satelity względem powierzchni Ziemi?
Podaj treść i równanie III prawa Keplera.
Podaj zastosowania III prawa Keplera. Co można wyznaczyć przy jego zastosowaniu?
Przedstaw na rysunku eliptyczną orbitę planety z uwzględnieniem położenia Słońca.
Wyjaśnij pojęcie „satelita geostacjonarny”.
3. Ciężar i nieważkość
Wyjaśnij, w jakich warunkach powstają przeciążenie, niedociążenie i nieważkość. Podaj przykłady.
Wyjaśnij, w jakich warunkach powstają przeciążenie, niedociążenie i nieważkość. Podaj przykłady.
Jak można w windzie poruszającej z przyspieszeniem w górę lub w dół wyjaśnić przeciążenie i niedociążenie. Jaki jest to układ?
Wyjaśnij przyczynę nieważkości w statku kosmicznym.
Jak zmienia się ciężar, a jak masa podczas przeciążenia i niedociążenia?
Wyznacz długość fali światła padającego na metalową płytkę, które wywołuje efekt fotoelektryczny, jeśli praca wyjścia dla tego metalu wynosi 1,875 eV, a energia kinetyczna 29,5 eV
Zadanie 2
Praca wyjścia elektronów dla potasu wynosi 2 eV. Oblicz maksymalną prędkość wybijanych elektronów z potasu, jeśli oświetlamy go światłem o długości 400 nm.
TEORIA
Efekt fotoelektryczny i promieniowanie
-Jakie założenie o naturze światła umożliwia wyjaśnić efekt fotoelektryczny?- Omów doświadczenie, podczas którego można zaobserwować efekt fotoelektryczny.
- Wyjaśnij pojęcie „praca wyjścia”. Podaj odpowiednie równanie na pracę wyjścia.
- Jak możesz obliczyć energię i prędkość elektronów wybitych z danego metalu przez promieniowanie o określonej częstotliwości?
- Jak możesz ocenić na podstawie podanej pracy wyjścia dla danego metalu oraz długości fali lub barwy padającego nań promieniowania, czy zajdzie efekt fotoelektryczny?
- Wyjaśnij pojęcie fotonu oraz podaj równania na jego energię (częstotliwość, długość fali elektromagnetycznej).
- Podaj zakres długości fal elektromagnetycznych dla których możliwe jest obserwowanie widma od fioletowego do czerwonego. Wymień kolejno podstawowe kolory widma.
- Przedstaw na rysunku i wyjaśnij na czym polega „emisja fotonu”, a na czym „absorpcja fotonu.
- Dlaczego energię wyrażamy w eV? Jak możesz energię w dżulach zamienić na eV?
- Jak wygląda widmo wodoru?
Komentarze (0):
Prześlij komentarz
Subskrybuj Komentarze do posta [Atom]
<< Strona główna